Gammalt blir nytt.

 

Vi fick en liten nattgäst här i går kväll som var så välkommen så, hon skulle till simhallen med skolan i dag på morgonen så jag följde med dit eftersom det är här i stan, och så fick hon lite sovmorgon.
Hon hade gjort ett julkort till oss och vad mysigt det är att bara ha ett av barnbarnen ibland, vilken kvalitetstid det blir då.
 

Det var så jag fick en tår i ögat när jag läste det, så gulligt.

Jag kommer i håg när jag var väl i 8 års åldern kanske, det var mors dag och jag skrev ett kort till mamma.
Mor lilla mor vem är väl som du, ingen i hela världen. Men så tänkte jag, tänk om pappa tror att jag bara tycker om mamma...
Så jag skrev Mor lilla mor vem är väl som du, ingen i hela världen utom Far förstårs.
Så kan det nog bli.
 
I dag har jag sytt julgardiner, jag har så mycket fina broderade både lakan och dukar som mamma har gjort och det är så synd att dom bara ligger.
 

Och så här fint blev det i sovrummet, lite fantasi och lite tid så går det att få till det så här.
 

Tänk vilket jobb dom gjorde förr, vilket broderi.
 
 

Två lakan och en fyrkantig duk, vips så har du ett par nya julgardiner.
 

i går var jag hos mamma hjälpte henne att sätta upp sina julgardiner, ta fram ljustaken och fixa till lite julmys hos henne. Vi var en sväng på byn och fikade och hon var så pigg och glad.
 
Nu väntas det jobb resten av veckan.
Har du börjat julpynta än ?
Ha en skön kväll. / Hörs.

Kommentarer :

#1: Pernilla

Så fint julkort! Det måste du spara men först sätta fram så
alla får se det. Gardinerna var väldigt fina de också. Jag är inte så kreativ med nål och tråd. Jadå, jag kan men vill sällan. Finns så mycket annat som är roligt på riktigt.
Men om du vore min granne, då kanske jag tiggar åt mig lika snygga.....haha!
/P

Svar: Ja visst är det fint det ska sparas. Jag är inte sån som byter gardiner stup i kvarten som en del men fick ett litet ryck, och kul att det kommer till andvändning. Ha en skön kväll.Kram.
Birgitta Jacobsson

skriven
#2: Ruth i Virginia

Väldigt vackra gardiner - och bara från gammalt!
Beundrar din skicklighet med nål och tråd.
Jag saknar både kreativitet och kunnighet.
Men jag tror (i hemlighet) att det är rena latheten.
:)

Svar: Det är ju kul att få andvändning av det mamma sytt och knåpat med. Jag sydde mycket mer förr men plötsligt händer det och det var inte svårt. Men det är nog som du säger man blir lite bekväm. Ha en skön kväll. Kram.
Birgitta Jacobsson

skriven
#3: Mita

Sånt där värmer hjärtat som dom små barnen knåpat till själva, och jag spar på allting...
Jag håller med, tänk vad mycket tid som las ner på att sitta och sy och brodera förr. Men då fanns varken tv eller dator, så att sitta med handarbete på tex, kvällen det var det som gällde.
Härligt att ta tillvara så som du har gjort, det gäller att ha lite idéer..**..
Julpyntandet kommer nog allt mer här, men det är lite svårt med rätta känslan i det här grådisvädret.*
Kram o ha det gott♥

Svar: Jag brukar inte sy gardiner nu det gjorde jag förr mer, men plötsligt händer det och som du säger bara fantasin finns så...och den kom förbi en kort sväng i går. ha ha. Grått och disigt här med. Ha en skön torsdag. Kramar.
Birgitta Jacobsson

skriven
#4: Eva`s blogg

naw va mysigt ...fina gardiner ja här åkte stakar o stjärnor upp i går :) mysigt är det ...hoppas du får en skön torsdag kramen

Svar: Men det är svårt att få den rätta julstämningen, här är det disigt och soligt...stämmer ju inte riktigt. Jag vill ha snö men det kanske kommer. Ha en skön torsdag du också. Kramar.
Birgitta Jacobsson

skriven
#5: Bosse Lidén

Det var gulligt skrivit av dig. Givetvis är pappa också inblandad. :) Vad fint du har fått det. Roligt att din mamma var pigg och glad. Vi tjuvstartar aldrig utan väntar till imorgon. Kram Bosse

Svar: Jag brukar vänta till i dag ( fredag) men tjuvstartade lite i år, har jobbat hela dagen i hemtjänsten så det blir inte många knop i kväll. Lite räkor och vitt vin sedan sover man gott. Ha en skön fredagskväll och en bra helg. Kram.
Birgitta Jacobsson

skriven
#6: Ditte

Visst är det extra mysigt att rå om ett av barnbarnen i taget!Och vilka fina kort! Jag blir riktigt rörd!
Tack för tipset om gardinerna. TRor inte jag får till det men har flera vackra lakan med brodyr på. Skall kanske göra ett försök.
Dina nya gardiner blev jättefina och så bra att det gamla, vackra kommer till användning.
Här har adventsljusstakarna plockats fram och ljusslingan på balkongen är monterad och den tomte jag gjorde som pyssel på Max förskola har fått en fönsterplats. Men på lördag skall jag se vad som mer finns i lådorna.
kramar och tankar till dig.

Svar: Det var jättelätt och man behöver inte sy så mycket vet du, bara hänga upp nästan. Och visst är det kul att använda det gamla som är så vackert. Ha en skön fredagskväll och en bra helg. Kramar.
Birgitta Jacobsson

skriven
#7: Bitte

Ja man kan göra om mycket saker om man bara ha fantasi, det har ju inte jag så jösses vilken nytta jag haft av facebook och grupperna återbruka mera. Kom nu på att nästan alla julsakerna har jag fått fram utom de röda dukarna, skulle kanske kolla dem och vet jag har en julgardin men vet inte om den passar något fönster nu när vi flyttat. Får nog fixa det idag.

Svar: Visst är det bra med alla grupper som du säger man får en del inspiration. Jag sydde mer förr och det är kul att använda det gamla som mamma knåpat med. Ha en skön fredagskväll och en bra helg. Kram.
Birgitta Jacobsson

skriven

Kommentera inlägget här :