En härlig långpromenad med en kär vän.

 
 
I går var jag ute och gick en härlig långpromenad.
Vi var ute och gick i nästan tre timmar.
Lena en kompis som jag träffar aldeles för sällan och jag tog en sväng i skog, mark och över ängar.
Så skönt väder lagom med sol, värme och lite vind. 
 
 
 
Vi träffade på några kor som kikade nyfiket på oss.
Och vi gick förbi en massa får som också undrade vad vi var för ena. 
 
Sedan var vi och tittade på Utrikestenen.
Det är en av Tjustbygdens märligaste hällristningar från bronsåldern (1500-500 f.kr. )
Det är fyra skepp inhuggna i blocket. Mellan skeppen finns en plöjningsscen med en häst som styrs med tömmar av en människofigur. Plöjaren har en anknytning till fruktbarhet och återväxt.
Kanske är bilden en bön om god skörd. 
På ovansidan finns många skålgropar. Så sent som på 1800-talet hände det att människor  smorde in dom med fett som offer till älvorna.
Groparna har därför också kallats för älvkvarnar. 
 
 
 
Den finns på gården Utrike där jag kommer ifrån och har växt upp.
Men det är på senare tid som Loftaleden har kommit till och den har uppmärktsammas.
Finns en del att gogla på om den tror jag.
Eller har du vägarna förbi så är det ett härligt utflyktmål.
 
 
Som sagt en långpromenad blev det igår, mycket prat eftersom vi inte träffas så ofta Lena och jag.
Då finns det en del att ventilera.....
 
 
Ha en skön helg vad du än ska hitta på att göra. 
Här blir det lite småpyssel på ön, finns alltid lite att fixa med. 
 
Tjingeling
 
 

Kommentarer :

#1: Ditte

Vilken mysig promenad och med en fin vän. Och visst är det lätt att prata när man går. Kan tänka mig att ni hade en fin stund där ni gick.
Vad roligt med denna gamla sten. Den skulle jag vilja se och veta mer om.
Tack för fina bilder och fin info.
Kram!

Svar: Ja det var väldigt mysigt att träffas och intressant med den gamla stenen. Den är på gården där jag växt upp och jag har aldrig varit där....men det är ju bara dom senaste åren den varit "synlig" kram.
Birgitta Jacobsson

skriven
#2: Eva`s blogg

Kul med träff :) kul med stenen hi hi kram till er

Svar: Ja det var kul att se, det är intressant med gamla saker. Kram till er.
Birgitta Jacobsson

skriven
#3: Pernilla

Oj! Ni måste verkligen gått långt och hunnit prata mycket. Så borde man höra oftare. Går, gör jag mest hela tiden men pratar med vänner i timmar, gör jag mer sällan.
/P

Svar: Ja det blev en lång promenad och väldigt mycket prat...så kul när man inte träffas så ofta. Kram 😉
Birgitta Jacobsson

skriven
#4: Days by Johanna

åh så härlig promenad!

Svar: Ja jätteskönt.
Birgitta Jacobsson

skriven
#5: Millans Värld

Låter jättemysigt med en långpromenad med en god vän.

Kram och ha en fin kväll!

Svar: Ja det är ju kul att ses och skönt att promenera. Kram till dig.
Birgitta Jacobsson

skriven

Kommentera inlägget här :