Det är som ett zoo

 
Här är det en skön lördagseftermiddag på ön, jag har varit hos mamma en sväng med tårtor och wienerbröd som jag hade beställt till 94 års kalaset i morron.
Jag har också bakat en sockerkaka med banan i som jag ska bjuda på i morron.
Vi sitter på altan och bara har det bra, lyssnar på fåglarna, vattnet och njuter.
 
Vi har möss här ute vid uthuset och vi har sett hål som är gjort av någon?
Förut när vi satt här ute, helt plötsligt kom det förbi någon med en mus i munnen....såg nästan ut som en kattunge.
Jag har googlat och vad jag förstår så är det en mink.
Liten, svart långsmal sak faktiskt ganska söt. Vi såg det igen, hen gick här nere och spatserade vi strandkanten.
Kom upp i mot huset och tittade på oss som han undrade, jaha vad gör ni här.
Vi har sett nån som simmat över till fastlandet några gånger förut, nu är gåtan löst.
 
Är det någon av er som vet vad man ska göra åt det, ska man inte göra något åt det ?
Är det bra att ha den kvar eller förstör dom mycket eller kanske rent av hjälper oss. Är den farlig ?
Jag har letat men kan inte hitta något om det.
 
Canada gäss, möss, mink, svanar, örn, änder, kor på fastlandet.
 
Om det hade hållit på att regna som det gjorde förra veckan så är jag säker på att det blivit en Noaks ark här ute.
 
Men nu är det ju så att det är både uppehåll och riktigt lugnt, varmt och skönt.
Och jag tror vi har landat i semesterlunken lite.
 
På måndag blir det en liten resa på ett par dagar, vart det bär av talar jag om senare.
 
Ett inlägg utan bilder blir det i dag tyvärr, uppkopplingen och jag är inte överens här ute.
 
Tack och hej  / hörs.
 

Kommentarer :

#1: Comsi Comsa

Med minken vet jag inte vad man bör göra, gissar att den inte är farlig fast jag vet inte så lås dörren, hi hi hi....

Stort grattis till den som fyller hela 94 år. ☺

Kramen ♥

Svar: Ja även om den är söt så vill jag nog inte ha den inomhus. Mamma fyller 94 i morron så det blir kaffekalas. Kram.
Birgitta Jacobsson

skriven
#2: Ditte

Ni har ett rikt djurliv , men alla vill man ju inte ha nära sig. Vet ju att canadagässen försvunnit och de vill man ju inte ha nära sig. Vad gäller mink så vet jag inte men de kan bli ilskna. Kanske kan kommunens hälsovårdskontor ge er hjälp. Hoppas!
Skönt med lite semesterlunk och nu tycks även lite fint sommarväder vara på väg.
Vad roligt med din mamma som fyller 94 år! Önskar henne en fin födelsedag och kaffebrödet verkar enastående...
Trevlig resa och jag ser fram emot att få läsa mer senare.
Kram!

Svar: Det är inte kul att ha dom så nära, man vet ju inte. Hoppas att han flyttar. Kalaset gick så bra, mamma var nöjd men trött. Kram på dig.
Birgitta Jacobsson

skriven
#3: Mita

Jag har ingen aning om hur minkar beter sig. Men det går säkert att ta reda på hur man kan göra eller inte göra..**
Vad roligt med kalas för 94 åringen, och hon verkar ju vara pigg och glad också din mamma.
Äntligen börjar man känna att det är sommar med sol och behagliga temperaturer.
Ha en fortsatt fin semester och trevlig resa.
Kramar♥

Svar: Jag har googlat lite och frågat dom som vet, jag tror inte dom är farliga bara om dom har ungar kan dom fräsa lite var en som sa. Mamma var nöjd men trött av sitt kalas men pigg för att vara så gammal. Nu har sommaren kommit i alla fall, skönt. Kram.
Birgitta Jacobsson

skriven

Kommentera inlägget här :