Skördefest

 
 
Vi har campat några dagar på Öland.
Det var skördefest och det är så trevligt men mycket folk.
 
Lisbeth hade gjort köttfärssås som vi åt på kvällen.
 
 
Jättegott och det är så mysigt i förtältet.
 
Vi var också och hälsade på kungen men han hade inte tid med oss kan inte förstå det...
 
 
Men fina bilder blev det.
 
 
 
 
 
 
Vi gick i Borgholm på lördagen och kikade lite i affärer, tog en aporol på ett ställe.
 
 
Godaste drinken tycker jag.
Det finns ju fler som tycker det. 
 
Vi gick till Pappa Blå en jättemysig restaurang på Öland. 
Så god mat och bra service fick vi.
 
Jag åt kött, Bengt åt fisk och de andra åt pizza.
Allt var till belåtenhet.
 
 
 
 
Frukost med kokt ägg, köttbullar och hembakat bröd det var inte dumt.
 
 
Men allt har en ände så på söndagen gick färden hemåt.
 
 
Vi börjar bli riktiga proffs på att sätta upp och ta ner förtältet.
 
Vi åkte förbi Eriksöre på hemväg som vi brukar och där är det riktig skördemarknad.
Vi köpte potatis, morötter, palsternackor och lök.
 
 
Jag gjorde (enligt oss) världens godaste löksoppa i går.
8 lökar en stor potatis fick bryna mjukt i smör.
Kryddade med paprikapulver, vitlökspulver, vit o svartpeppar, salt.
Hällde på lite vitt matlagningsvin, kalvfond, en fond de chef.
En skvätt vatten och en rejäl skvätt grädde.
Småkoka lite sedan mixade det.
 
Så gott.
 
Jag håller på att städa i garderober och förrådet.
I vårt förråd har vi inte gjort så mycket det har bara stått där i 23 år.
Jag sålde ett skåp och då blev jag tvungen att plocka ur det.
Bra att få lite fart ibland.
 
Man hittar mycket gamla bilder och sånt.
Det här var lite kul.
 
 
Det var tider det, barnafadern följde med och vi kamperar ihop än.
Jag tror många gånger att det skulle behövas lite mer koll nu för tiden också...
 
I dag regnar det vi tänkte sätta in husvagnen på vintervila men det får bli en annan dag.
Vi bor i stan nu men ska ut till ön och hämta lite saker det gör vi en dag med fint väder.
Det är en av fördelarna med pensionärslivet, det går att göra vilken dag som helst.
 
Beställde en resa i går, kul att se oss om också.
 
Nu är det snart lunch här i stugan.
I dag står det hemgjorda köttbullar och potatismos på menyn.
 
Ha en skön dag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :