Ett helt huvud

 
 
I dag gjorde jag något jättegott i lergrytan.
 
 
Tog bort stocken i ett kålhuvud.
Skulle tagit ur mer kål men det blir nästa gång.
Gjorde köttfärs med ägg och kryddor.
Inget salt då.
Fyllde hålet med köttfärs och en bit hårdost.
" Klädde" hela kålhuvudet med köttfärs.
Sedan virade jag bacon runt det hela.
Satte in lergrytan på 175 grader ( går säkert bra i en järngryta också)
Men jag gillar min lergryta den är igång här i köket minst en gång i veckan.
Det fick nog stå typ 6 timmar sänkte till 150 grader sista timman.
Man får känna med en sticka så kålen är mjuk.
 
Det blev jättegott, vilken smak.
Baconet blev så frasigt och gott. 
 
 
Men som sagt nästa gång ska jag ta ur mera kål som du ser så det går i mera köttfärs.
Det är ju så bra med lergryta den sköter sig själv och det blir ju aldrig torrt.
Det kan stå och vänta på gästerna ( i detta fall gubben och jag )
 
 
Det var middan i dag.
Det är ju så kul att prova lite nytt.
Och det var inte sista gången här.
 
Jag har gjort bokföringen klar för månaden.
Och haft den sista kunden för den här månaden.
Skickat några fakturor för månaden.
Så jag känner mig ganska nöjd faktiskt.
Det blir nog lite virkning som kvällen erbjuder.
 
En kopp kaffe nu och avkoppling.se
 
I morgon eftermiddag ska vi på marknad i Gamleby.
Det är ju samma saker ofta med kul att gå och titta lite.
Vi har ju bott i den riktningen förr så många bekanta ansikte ser vi säkert.
 
Prova mitt tips jag tror inte du ångrar dig.
 
Tjingeling från mig.
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Deciree

Men oj vad gott det såg ut och jag blev hungrig nu ;-) Ha det gott

Svar: Ja det var jättegott. Om det varit lite närmare hade du kunnat komma och smaka. Trevlig helg.
Birgitta Jacobsson

skriven

Kommentera inlägget här :