Dom bara drog...

 
 
En promenad blev det för oss i dag.
Vi gick rundan som vi säger här ute.
Ja vi går inte runt ön, men det kan vi ju om vi vill.
Många varv så blir det nog en promenad det också...
Vi gick och hämtade tidningen.
Postlådan är det bara en liten bit till men vi passar då på att gå lite längre.
Det är nog lite drygt 3 km runt upp till gården och sjövägen tillbaka.
Men det är kallt i dag bara 15 grader ute.
Solen visar sig ibland men annars är det ganska mulet.
 
 
Rosendunört heter de här fina.
 
 
 
 
Våra syrener är så fina.
I dag blåser det inte så mycket så det går att ta nån fin bild.
Ofta blåser det så inte en blomma står stilla...
 
 
Vi har många som bor här ute.
 
 
Vi har en svan som ligger på ägg.
Så vi väntar ju smått här när som.
Men jag tror det brukar bli strax innan midsommar så vi får nog vänta.
Dom svanarna bor alltid här ute och har sitt bo ungefär på samma plats varje år
 
 
I går när jag skulle slå i armeringsjärn till mina fina trädgårdsblommor bredvid ett träd så flög det upp en and som skrämmde mig.
Jag gick fort i väg för att inte störa.
(blev så klart inga järn där)
Men det finns ju fler fina ställen.
 
 
Här vi bryggan bodde en and som legat på ägg också.
Så vi har varit så försiktiga när vi gått förbi.
Men i dag när vi varit ute och gått så var det bara äggskal kvar...
Så synd att vi inte såg när dom gick för de är ju så söta.
 
 
Ett år när vi hade en stor björk, (den är nedtagen nu ) så bodde en and i den. 
Den var ihålig och hålet var ett par meter upp säkert.
Vi såg när ungarna hoppade ut, en efter en så kul att se.
 
Vi har en liten bod med bensin och sånt i.
Där i en tratt hittade gubben min ett bo med småfåglar som låg och gapade för fullt.
Jag såg en liten fågen flyga in säkert med mat till dom. 
 
Det är så kul att se allt i naturen nu när det börjar komma småungar.
Vi får gå lite på tå nu med de flyttar ju sedan.
 
Kanadagäss har vi inte så måga nu.
Och dom saknar vi inte.
Det kommer några stycken ibland men inte lika många som förr.
Tänk om det är så att dom fattat vem det är som bor här efter alla år...
Hur eller hur så är det skönt att slippa dom. 
 
Vi var och spelade golf i Loftahammar i tisdags.
Vilken fin bana och vad kul det var att spela där.
Vi gick med ett par vänner.
Har inte spelat med dom tidigare men det var roligt och bra samvaro.
Det blir nog flera gånger.
Det gick ganska bra för mig jag är riktigt nöjd.
Långa banor, bra motion, fint väder, en boll i vattnet...(min fina orange)
Trevligt sällskap.
 
Till helgen kommer Bettan med familj hit till ön.
Hon har planerat maten och det är hon en hejare på.
Men jobbar man och kommer hem sent så vill det till att ha det så.
Hon är nog som jag en riktig planerare och vill ha saker klart. 
(helst i går)
 
Vi ska in till stan i morgon, Bengt ska på fotvård och så ska vi hämta lite saker i lägenheten,
Lite kläder och skor som vi glömde.
Min "ankarsrummare" ska jag hämta så jag kan baka lite här ute.
Bra att ha lite i frysen om det dyker upp nån.
Och så ska vi handla lite till helgen då.
 
Nu blir det nog en tur till växthuset solen skiner så hoppas det värmer lite där nere.
Det är ju så kallt så mina stackars plantor tycker nog så där om att bo där.
Jag ska gå ner och se till dom lite. 
 
 
Dom är ju ganska nysatta så jag hoppas de kommer igång snart.
Bara det blir lite värme. 
Jag tror jag ska ta med värmefläkten ut i morgon.
Gurkplantorna är ena riktiga dramaqueens och de får man fjäska för.
Inte för varmt, inte för kallt, inte för soligt, inte för skuggigt....
Inget drag...inte för torrt, inte för blött...
Tomaterna däremot de tar dagen som den kommer.
Mina plantor har ju varit på golvet och vänt men de är lika glada för det. 
 
 
Jag önskar dig en trevlig kväll och en skön stundande helg när den kommer.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Lotta

Så fint ni har det på ert underbara ställe. Vackra bilder du delger oss.
Önskar dig/er en fantastisk skön helg!
Kram

Svar: Tack, ja vi trivs så bra och nu tycker jag värmen börjar komma. Jag tror inte att jag behöver ha värmefläkten på i växthuset i natt. Önskar dig en härlig avslutning på nationaldagen.
Kram.
Birgitta Jacobsson

skriven

Kommentera inlägget här :