Vad är det vi stoppar i oss....

 

I går kväll var jag på en jätteintressant föreläsning med Tommy Svensson.
Det handlade om tillsatser i maten, och det finns det en hel del.
Jag tror att vi alla är mer eller mindre medvetna om det, och vi behöver bli påminda om det ibland.
 
Jag har varit två gånger förut och tycker ju det är jättebra att ta vara på kunskap som finns, jag är intresserad av kost och tänkte en gång att läsa till kostrådgivare.
 
Ekologiskt köper jag i den mån det finns och faktiskt aldrig något annat än svenskt kött, och mycket fisk, jag tror att vi måste tänka på framtiden. Vad är det våra barn, barnbarn och generationen efter oss växer upp till.
Det är skrämmande om man tänker på det. Man måste ifrågasätta i affärerna varför det inte finns vissa saker,
som Tommy sa i går att ju fler som frågar ju lättare är det att dom ändrar sig och tar hem det.
 
Aldrig att jag använder lättgrädde, margarin typ lätta eller andra konstgjorda produkter.
Nej fram för smör, äkta grädde och bröd bakade utan tillsatser, det finns mycket bara man tar sig tid att läsa på förpackningarna. Kaffe är så besprutat att dom som jobbar med det blir ofta sjuka och sterila.
 
Jag kan verkligen tipsa om hans föreläsningar, det finns mycket att lära och som jag säger, allt går inte att ändra på en gång men huvudsaken är att man är medveten om det.
 
I dag har jag varit hos mamma på förmiddagen, hon hade läkarbesök. Han kom upp till hennes rum, satte sig på sängkanten och höll om henne. Tog blodtryck lyssnade på hjärtat och småpratade lite, frågade om hon sover bra och han tyckte hon var pigg för sin ålder. Så skönt att det blivit lite lättsammare med läkarbesöken nu.
Och lite medmänsklighet behöver vi alla, en sån trevlig doktor.
 
Lite påskris och dukar har vi fixat hos henne i dag, umgåtts och jag åt mat hos henne på hemmet.
Jättegod mat gör dom där, rotmos med fläsk korv fick vi och det var så gott.
 
Nu är det full förberedelse för mingelkvällen, ett 50 tal anmälda och det är bra. Ska bli kul att mingla, träffa nya människor och förhoppningsvis några bokningar till massage.
 
En glad påsk önskar jag till er alla.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Ninnie

Mkt tänkvärt! Maken och jag köper mkt ekologiska matvaror i den mån vi kan få tag i dom. Man får ju ångest bara man ställer sig framför hyllorna och ska välja yoghurt. Så mkt socker och andra tillsatser det finns i dom. Grekisk yoghurt utan smak och ekologiska bananer blir en alldeles underbar frukost. Ha nu en fin och glad påsk!

Svar: Ja man blir yr i huvudet av allt som finns, inte lätt att välja bra råvaror. Och som du säger så mycket socker det är i yoghurt så man ska vara noga när man väljer. Ha en härlig påsk du också, Kram på dig.
Birgitta Jacobsson

skriven
#2: Ghugge

Vi försöker också att handla ekologiskt, tyvärr har alla inte råd för det är verkligen mycket dyrare.
Hur som helst är ekologiskt och äkta vara, godare och nyttigare. Önskar att alla främst barnfamiljerna hade råd med detta. Ett stort ämne det här med kosten! En riktigt stor PÅSKKRAM! GLAD PÅSK!

Svar: Ja det är ju synd att det är dyrare, alla skulle kunna köpa det. Det är viktigt vad vi får i oss. Glad påsk till dig och stor kram.
Birgitta Jacobsson

skriven
#3: Camilla

Intressant! Honom skulle jag gärna lyssna på! Fick många aha-upplevelser som ledde till förändringar när jag läste Den hemlige kocken... Läskigt!

Glad påsk!

Svar: Gå in på www.utbildningscenter.se där står det vart han är och har föreläsningar, jätteintressant. Det finns mycket att tänka på och vara medveten om. Glad påsk och kram på dig.
Birgitta Jacobsson

skriven
#4: Ditte

Vad trevligt att så många anmält sig till mingelkvällen. Jag kommer att vara med i tankarna.
Vilken spännande föreläsning! Jag, det här med mat är viktigt och jag tänker en del på det. Mne man vet så lite. Även om det står att produkter är ekologiska så vet man ju inte alls om det är så. Och vad gäller kött så köper jag hest från gårdar där hjag hoppas att djuren inte blir strassade vid slakten för det är inte alls bra. Och tyvörr blir ju de flesta djur set när de körs till slakterierna.
I övrigt tycker jag att även de svenska köttet är dåligt och det beror ju på att djuren stressas vid slakt, så även de som är ekologiskt uppfödda. Men vari består dte ekologiska...
Ja, frågorna är många och intressanta.
Jag blir så glad när jag läser om den goa läkaren som besökte din mamma . Guld värd.
Och jag förstår att hon har det så bra på sitt boende och det är så viktigt.
Önskar dig och alla de dina en Glad Påsk!
Stor kram från mig.


Svar: Jag tycker den svenska köttfärsen har blivit konstig, eller så är min smak konstig. Ja det är en hel vetenskap det där med mat. Gå in och titta på www.utbildningscenter.se han har en hemsida där. Där står det vart han är och föreläser, till Stockholm kommer han säkert. Jag har ibland skickat mail och frågat om saker, han är jättetrevlig. och så intressant och viktigt. Glad påsk och kram på dig.
Birgitta Jacobsson

skriven

Kommentera inlägget här :