Vad är det som är fel ?

 
 
Det är det här med maten i skolan som jag funderat på.
Pratade med mina barnbarn här om dagen och frågade om maten i skolan.
Och den var väl ok men dom får inte äta hur mycket dom vill...
Det hade varit fiskpinnar den dagen och då fick dom två och en halv var....men hallå...
Två och en halv fiskpinne till lunch för barn som växer och har en halv skoldag kvar där dom ska hänga med och lära sig saker. 
Är dom mer hungriga får dom äta potatis, bara kolhydrater.....det är väl proteinet som är det viktigaste har jag lärt mig i alla fall så att alla celler ska få det dom behöver och kunna bygga upp kroppen. 
 
Nu vet ju jag att mina barn lagar mat när fam är samlad på kvällen så dom får ett mål lagad mat till.
Men det finns säkert dom som inte gör det utan tror att dom ska klara sig på det. 
Hur ska dom orka med skolan då ? 
 
Och många äldre som man läser om, det är skrämmande.
Dom som har byggt upp detta samhälle och barnen som är den generation som ska ta hand om oss.
Det är så man blir mörkrädd....
 
Vad är det som har gjort att det blivit så här ?
 
Varför är det bara pengar som styr hela tiden ? 
 
Lite tankar i kvällen, tack och hej. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Millans Värld

Det låter ynkligt och konstigt att dom har såna restriktioner när det gäller skolmat.
Min son går i gymnasiet och dom får ta sin egen mat.
Där verkar det inte finnas restriktioner i alla fall.

När jag jobbade i hemtjänsten och delade ut matlådor till vårdtagarna var det alltid rikligt med mat i dem.
Kanske det skiljer sig från kommun till kommun?

Men du har rätt, barn och gamla bör få äta sig mätt, bort med sparkrav när det handlar om det.


Kram och ha en fin dag!

Svar: Visst dom sparar på fel saker det har nog blivit mer så säkert nu. Och sedan kan det ju va som du säger olika på kommuner. Men man blir ju lite orolig hur det ska bli framöver....På boendet där jag jobbar är det alltid väldigt väl lagad och mycket mat och likaså där min mamma bor i Gamleby. Men man hör ju om vanvård och många äldre som behöver plats på boende får inte det. Ingen trygghet där inte. Kram till dig.
Birgitta Jacobsson

skriven
#2: Ditte

Bedrövligt! Här borde alla barns föräldra kunna var med och påverka för jag tror att varje skola för sig kan bestämma hur de vill göra. Tror inte att detta är ett kommunalt beslut. Be om en förklaring av skolans rektor. Och om många klagar så bör dte bli en ändring. Skulle det vara ett kommunalt bslut, lika i alla skolor så är det ju styrande ansvariga politiker som ska svara för sig.
Jag blir så arg. Jag har jobbat i många skolor och där har dte hänt att barnen bara vill äta köttbullar, fiskpinnar och inget annat och då blir det ju fel. (Om man nu inte har en allergi, men det är ju sällan) Ofta finns ju även salladsbord och grönsaker. Men en del ban äter ju "bara" t.ex. köttbullar.
Lycka till!
Kram!

Svar: Ja visst är det så att dom kan ju inte bara äta fiskpinnar eller bara köttbullar, men så var inte fallet. Nej två och en halv fiskpinne var....det är skrämmande och det ska dom klara sig på till eftermiddan 🙄 det är nog som du säger att det är nog upp till varje skola. Jag blir så arg på sånt det är inte vettigt för barn som växer. Dottern ( barnens mamma ) jobbar på dagis där så hon får höra efter. Tack för tipset. Kram och trevlig lördagskväll. 👍👍😉💞
Birgitta Jacobsson

skriven
#3: Eva`s blogg

Ja det går på fel håll, men det ser vi ju även i vården tyvärr..hemskt men sant kram till er <3

Svar: Ja det är ju så och det är inte bra. Jag tror det har gått för långt, går inte få ordning på nåt nu. Kram till er med.
Birgitta Jacobsson

skriven

Kommentera inlägget här :