Nygift

En dag till med semester.
Och det gör inte ont alls.
Vi har inte svårt att få dagarna att gå.
Badat, solat, ätit mat, promenerat har vi gjort.
En och annan öl har vi väl tagit också.
I dag hände en rolig sak.
Eller rolig jag vet inte...
Spännade kanske.
 
 
Vi var ute och gick på stranden.
Stranden är lång så vi gick och gick.
Många afrikanska människor kommer och går med en. Dom är inte otrevliga på nåt sätt.
Frågar var vi kommer i från och vad vi tycker om. Gambia.
Dom berättar mycket om sitt land.
Dom vill gärna göra det här, kallas det leende folket.
Träffade en badvakt som gick tillsammans med oss.
Jag frågade om han hade plockat upp nån ur vågorna nån gång.
Ja då det hade han.
Han var  "a god svimmer"  sa han.
Om vi kom tillbaka nästa år skulle han lära oss att bli lika bra....
 
 
En del vill ju naturligtvis sälja sina saker och det är ju förståligt eftersom det är ett fattigt land.
Men dom är alltid så trevliga och pratsamma.
Så tränat på engelska har vi gjort den här veckan.
Kanske till och med bryter när vi kommer hem.
 
Men när vi gick där så kom det ett par killar och en sa känner du igen mig. 
Jag jobbar som vakt på det hotellet ni bor på.
Vi tyckte det var kul att träffas.
Han var ledig i dag, hade gift sig i går skulle på bröllopsresa snart.
Han ville vi skulle följa med och träffa hans fru.
Ok, vi hängde ju på.
Det är bara här uppe sa han.
Vi gick ju barfota ( eftersom vi skulle gå på stranden) 
Han drog med oss på en liten stig, stenigt och massa hönor luktade inte gott. Det var ganska långt.
Här bodde dom.
 
 
Vi kom fram och skulle få träffa hans omtalade fru.
Han visade in oss och frun satt i " köket" på golvet och skalade nån mat.
 
 
Han ville bjuda oss på nåt att dricka.
Men vi avböjde vänligt men bestämt det. 
Vi fick sätta oss och han tog fram nåt som jag trodde var en gästbok typ.
Jag skulle skriva mitt namn och vilket land jag kom från.....och inte bara det...
Hur mycket pengar jag ville skänka till honom.
Vi sa tack och hej lite snabbt.
Fick inte alls hälsa på nån fru.
Tror inte att han jobbade på nåt hotell heller.
Han ville bara ha lite pengar av oss.
 
Vi har träffat en svensk kvinna som är här nere och jobbar hon sa att en del gör så.
Smart drag av honom men se det gick vi inte på.
Men han var inte otrevlig på nåt sätt även att vi sa ifrån. 
Han följde oss en bit på vägen hem och han var lika glad ändå.
Och en lång lång promenad fick vi ju.
 
 
Känner du igen blommorna.
Sån har vi i Sverige också.
 
Rätt gissat.
 
 
Flocks
 
Natti natti. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Wifeey

Härligt att du o din man varit gifta så länge :)
Men så mysigt de låter i Gambia om man bortser från de som ljuger osv för pengar

Svar: Ja det är ju några år. Gambia är ett härligt land och alla är trevliga. Till och med när vi sa från. Men det är ju fult att ljuga.
Birgitta Jacobsson

skriven
#2: Deciree

Men så trist att han ljög för att han ville ha pengar men dom har det ju rätt så fattigt därnere ...bra att ni gick därifrån, det skulle nog vi också gjort. Ha det fortsatt bra. Kram

Svar: Ja vi trodde nog på honom, men visst dom är fattiga och försöker nog med allt. Men han var lika glad ändå. Jag har varit dålig och kräks i natt säkert nåt jag ätit. Blää. Men är bättre nu. Hoppas det ger med sig vi åker ju hem i kväll. Kram
Birgitta Jacobsson

skriven

Kommentera inlägget här :