Fika på hemmet

 
 
Jag har varit en tur till mamma i dag.
Hon var pigg och blev så glad när jag kom. 
Jag hade med en sockerkaka och kom lagom till förmiddagsfikat
( lite uträkning)
Så vi fikade i hop med personalen och de boende vi hade en riktigt mysig förmiddag.
Dom har det så bra och blir så väl omhändertagna. 
Hon sover lite dåligt en del nätter då sitter hon med nattpersonalen och har lite saker att plocka med. Får lite nyponsoppa, mackor och annat gott.
Hon får sova när hon vill och om hon vill. Kan det vara bättre när man är snart 98 år?
Det finns faktiskt bra boenden också, Erneborg i Gamleby är ett av dom.
 
Och sedan jobbar ju "systera mi" där också.
Nu har ju jag ingen syster men det är så här: 
Jag har jobbat på Erneborg för länge sedan  (19 år, oj vad det går)
Kerstin jobbade där då också och gör det än vi jobbade i hop. 
Vi hade en tant som kallade oss för systrar så på den vägen är det, kul för oss att få en syster på äldre dar. 
Så systera mi, läser du det här så ska du veta att ni alla gör ett bra jobb. 
 
Men visst har det ändrat sig i äldreomsorgen på 30 år som jag har jobbat.
Då bäddade ju en del sina sängar och var på terapin, vävde och gjorde handarbete.
Nu finns det ingen som kan det.
 
En god lunch gjorde vi när jag kom hem.
 
 
Isterband potatismos och sallad.
En långpromenad på det i solen det var så skönt.
 
Jag fick lite lust att baka bara så där.
Så det blev vaniljrutor.
Lika som vaniljhjärtan men på en plåt i stället.
Jättegoda, så till eftermiddagsfikat smakade vi och dom blev godkända av gubben.
 
 
 
 
I morgon ska jag hämta Leia det är hennes egen dag.
Det blir mycket mys, mycket kramar. Och vi ska göra mat kanske baka något, shoppa fika ja det blir en rolig dag.
 
Ha en skön lördagskväll. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Millans Värld

Vad skönt för dig att din mamma bor på ett så bra boende.
Det är ju sällan man nuförtiden hör något gott om äldreboenden.

Långpannekakan såg god och intressant ut.
Den hade jag gärna smakat.

Kram och ha en fin kväll!

Svar: Kakorna blev jättegoda och så lätt att göra sånt gillas som går fort och är lätt. Kram 💞
Birgitta Jacobsson

skriven
#2: Eva`s blogg

mysigt o kul med besök för henne :) önskar er en fin söndag kram kram

Svar: Vilken härlig dag. Ha det bra och hälsa maken. Kram 💞
Birgitta Jacobsson

skriven
#3: Deciree

Men så mysigt för er 2 att få umgås lite, du och din mamma. Jag går också varje dag till min mamma och umgås:) Fikabrödet såg jättegott ut. Kramar till dej

Svar: Visst är det härligt så länge vi får ha dom kvar. Kram.
Birgitta Jacobsson

skriven
#4: Pernilla

Undrar hur äldreboenden ser ut om ytterligare 30 år? Vågar inte tänka på det.
Dina vaniljrutor ser väldigt god ut. Mums!
/P

Svar: Ja man kan undra, lika bra att inte veta det. Vaniljrutorna blev jättegoda och lätta att göra. Ha en skön dag.
Birgitta Jacobsson

skriven

Kommentera inlägget här :