15 år som blodgivare

 
Nu börjar det blomma lite varstans och den här fina busken har jag precis utanför jobbet.
Den doftar så gott och man blir glad av att se blommor.
Tyvärr så kommer det väl kanske ett bakslag vad gäller kyla, men det får man ju ta. 
 
Jag har varit blodgivare i många år.
Men förra sommaren blev mina värden lite dåliga, jag hade väl slarvat lite med järntabletterna som man får där efter blodgivningen. 
Kanske stressat och ätit lite dåligt på våren. 
Ferritinet ( järndepåerna i kroppen ) blev för lågt och blodvärdet likaså.
Jag var väldigt trött och tappade mycket hår. 
Mycket prover tog jag och många olika sorters järntabletter och droppar tog jag.
Men har nu bestämmt att jag ska sluta lämna blod.
Det är synd för jag har ju den blodgruppen som kan ge till alla.
Men tänker på mig själv i det läget.
Det bästa var ju när jag fick ett sms:
 
Tack! Ditt blod du gav har nu kommit till nytta för en patient.
Hälsningar Blodcentralen.
 
Jag har ju lämnat några liter så jag har säker hjälpt många, kanske räddat liv.
Skänkt summan man får ( 30:-) till barncancerfonden ofta.
En och annan strumpa och väska har jag fått.
Jag var och hämtade en skål som jag fick efter jag avslutat det.
 
 
Jättefin och passar bra på jobbet.
Lite drygt 22 liter blod har jag lämnat så jag har gjort många goda gärningar tror jag. 
 
I dag har jag varit lite avloppsrengörare...
Jag brukar ta upp en "katt" ( massa hår ) i duschen i bland och i dag blev det kökets tur.
 
 
Passade på ett ta ett tag i handfatet också.
 
 
Så nu är det fart på vattenflödet här hos oss.
 
Det är blåsigt och kallt här, lite småregn kommer det.
Men en cykeltur eller en stavgångspromenad får det nog bli i alla fall, vi måste ut och röra på oss.
Det går vita gäss på havet i dag. 
 
 
Jag ska åka en tur till mamma i eftermiddag och se hur hon har det, kanske fika med henne.
Sedan blir det lite planering inför nya veckan.
Söndagskvällen går till det.
 
Lite kommunjobb + lite eget så brukar min vecka se ut.
Och får jag lite tid över (vilket jag brukar se till att få) så blir det lite guldkant på tillvaron med barnbarnen.
 
Ha en skön söndagseftermiddag/kväll och en bra början på nya veckan. 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Millans Värld

Jag har faktiskt aldrig gett blod.
Har väl tänkt några gånger på det men som mycket annat har det aldrig blivit av.

Kram och ha en fin start på veckan!

Svar: Så är det nog, jag tänkte på det länge innan jag kom till det. Jag har alltid mått så bra efteråt men som jag sa det blev lite för dåliga värden och det berodde väl på mig. Men hoppas att jag gjort mycket gott. Kram på dej 💞💞
Birgitta Jacobsson

skriven

Kommentera inlägget här :