Om att ta hand om sin hälsa

 
 
Ja det är viktigt att ta hand om sig på bästa sätt.
Det här med hälsan har ju mycket att göra med både arv och miljö.
Jag är väl lyckligt lottad som mår bra, har inga sjukdomar eller nåt sånt.
Och visst är jag noga med vad jag stoppar i mig, men inget överdrivet åt det hållet heller.
Men jag rör på mig och trivs med livet, det gör mycket.
Jag var på en hälsoanalys i förra veckan.
I oskarshamn på Cityläkarna kan man ta prover.
Jag gjorde det för ett och ett halvt år sedan så jag kan ju jämföra.
Det är 43 olika prover som analyseras så får man svar och kommentar av deras läkare.
Om det är något så kan man ju försöka reglera med kost och motion.
Sedan är det så klart man måste gå till "vanliga" läkare om det är nåt speciellt.
Men jag väljer det här, det kostar ju en del så klart men är så värt. 
Så intressant jag fick svar att tre av proven var lite höga.
Det var inget oroväckande.
D-vitamin var högt intag och det förstår jag för det har jag öst på ganska bra med kosttillskott. (lite extra när jag var sjuk) men det är inget som gör något
Det går inte att få D-vitamin på vintern på annat sätt.
Och så mycket fisk kan nog ingen äta.
Men då vet jag, kanske det räcker till sommaren när solen kommer.
Även B-12 var lite högt det gör inget med gör heller ingen nytta.
Jag tar ju extra nu på vintern så jag håller uppe ett tag med det också.
Jag har tagit kosttillskott lite över ett år nu och det är kul att se att det faktiskt hjälper.
Det är ju om kosten vi har läst när vi gick utbildningen, så intressant och vad mycket jag lärde mig.
Ett prov som visar antalet vita blodkroppar i blodet var en liten aning över referensintervallet.
Det kan vara så vid infektion, fysisk och psykisk stress.
Vid cigarettrökning (det har jag inte gjort sen jag gick i 7:an bakom husen!! )
Men jag tror det är efter jag hade corona för nån månad sedan.
Och de här två åren har varit väldigt jobbiga, stressande och skittråkiga på alla sätt.
Jag känner mig både trött och sliten.
Det två senaste åren har varit som fem vanliga...
Inte just för att jag skulle bli sjuk det tar jag men allt omkring.
Allt som har förstört relationer med anhöriga, barn, barnbarn och vänner
Inte för mig så klart vi har det så bra men jag har hört så mycket...
Så många som mår dåligt och den psykiska ohälsan har ökat något enormt.
De boende där jag jobbar som inte fick ta emot besök på ett år nästan.
Så hemskt.
Men nu kommer det bättre tider det är jag säker på.
Jag är ju född optimist så allt kan bara bli bättre.
Det är ljusare ute både morgon och kväll, solen skiner och himlen är blå.
Våren står snart för dörren. 
Vi har mat för dagen och tak över huvudet.
I dag blir det långpromenad efter frukost.
 
 
Det var lite tankar en lördagsmorgon.
Ta hand om dig och ha en riktigt skön dag.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :